ABC modelarstwa samochodowego - część 2 Drukuj Email
Wpisał: Paweł Szczepkowski   
07.10.2007.
Rajdy - walka z własnymi umiejętnościami i możliwościami modelu na czas, na tzw.
odcinkach specjalnych (popularny Oes).

Na rajdach często możemy zobaczyć auta lecące nad ziemią. Tak samo jest i w skali 1:10, tylko że
modele lecą nieco niżej i wolniej.


Image

Rajdy
Starty w Rajdowych Mistrzostwach Polski modeli RC to przede wszystkim walka z własnymi
umiejętnościami i możliwościami własnego modelu na czas, na tzw. odcinku specjalnym (start nie jest
jednocześnie metą, jak ma to miejsce w przypadku toru zamkniętego, na którym odbywa się rallycross).

Do rajdów głównym pretendentem wśród modeli japońskiej firmy TAMIYA jest z pewnością TL-01. To
podwozie cechujące się konstrukcją zupełnie inną od wanienkowej (TB-01 i TT-01). Podwoziem modelu
TL-01 jest centralna rama, w której umieszczone są mechanizmy różnicowe, przekładnie, wał napędowy i
silnik. Bardzo dobrze ustawiony jest również środek ciężkości. Podwozie jest niżej zawieszone dzięki
czemu ma znacznie lepszą przyczepność i stabilność w zakrętach na nawierzchniach asfaltowych,
betonowych, głównie suchych. TL-01 to model bardzo zwrotny, szybko reagujący na zmiany kierunków
jazdy (drążki kierownicze podłączone są bezpośrednio do serwa, bez żadnych dodatkowych elementów
jak w TB-01 i TT-01). TL-01 jest modelem szybkim, dobrze wyważonym (poprzeczne ułożenie baterii)
i bardzo dobrze poddającym się kontroli zawodnika. Ten rodzaj podwozia stosuje się jednak w znacznej
większości na nawierzchnie suche i czyste, ponieważ zalecane podwozie, z uwagi na swoją konstrukcję
nie wyklucza zastosowania innych podwozi.

Z doświadczenia zawodników startujących zarówno w jednym jak i w drugim cyklu zawodów wynika, że
czasem własne upodobania co do rodzaju modelu i jego podwozia biorą górę nad ogólnie przyjętymi
prawidłami. Dobór modelu mimo, iż zalecany przez nas zgodnie z powyższymi opisami jest kwestią indywidualną
każdego zawodnika.