Co zmienić w TT-01? Drukuj Email
Wpisał: Michał Sybilski   
08.10.2007.
Startując w zawodach modelem na podwoziu TT-01, z reguły nie wystarcza standardowe wyposażenie.
Niektóre elementy warto zamienić. Jakie? Podpowiadamy...

Image 

Fot. Tamiya

Podwozie TT-01 Tamiya to obecnie najpopularniejsze rozwiązanie kupowane przez modelarzy.

Model Tamiya TT-01 oparty jest na wanienkowym podwoziu, do którego przymocowane są elementy
przeniesienia napędu, silnika, regulatora oraz inne podzespoły. W zawieszeniu zastosowano
wielowahaczowy układ połączony z czterema ciernymi amortyzatorami. Każde koło posiada
więc niezależne zawieszenie, a napęd przenoszony jest na każde z nich (4x4).

Konstrukcja TT-01 jest na tyle dobra, że śmiało można wystartować nią w zawodach bez żadnych
przeróbek. Jednak po kilku startach okazać się może, że warto poprawić to i owo.
Chcę przedstawić, co wymieniłem w swoim modelu i dlaczego, a także co jeszcze warto wymienić.

Jako pierwsze w naszym modelu należy wymienić panewki na ŁOŻYSKA KULKOWE.
Zwiększają oneprędkość oraz czas jazdy na jednym pakiecie. Przyspieszenie i rozwijana prędkość
osiągane sąbardziej płynnie niż na standardowych panewkach. Zastosowanie łożysk pomaga również
w zmniejszeniuluzów w układzie napędowym. OSTRZEGAM, że zbyt długa jazda na standardowych
panewkach skończyć sięmoże na nadmiernym wyrobieniu elementów współpracujących z nimi!

Image
Aluminiowe zwrotnice są o wiele mocniejsze od standardowych. W rallycrossie jest to szczególnie ważny element,
który często ulega uszkodzeniom.Na drugi ogień proponuję założyć ALUMINIOWE ZWROTNICE PRZEDNIE.
Niestety standardowe zwrotnice nie wytrzymują zbyt wielu uderzeń w przeszkodę. A szczególnie w rallycrossie
jest to nagminne. Tor jest otoczony oponami więc o trafienie "w coś" przy dużej prędkości nie jest trudno.
Zwłaszcza w trakcie zaciętej walki.Kolejnym elementem, który ma niebagatelne znaczenie są PRZEŁOŻENIA.
Warto mieć kilka zębatek atakujących i odbierających, aby można je było odpowiednio konfigurować.
Duże przełożenie (1 obrót zębatki odbierającej = 5 obrotów zębatki atakującej) to dobre przyspieszenie
a mniejsza prędkość maksymalna. Małe przełożenie to z kolei wysoka prędkość maksymalna ale słabsze przyspieszenie.Wielkość przełożenia można zmieniać zębatką atakującą na silniku lub odbierającą na wale.
Można też wymieniać obie jednocześnie. Najlepiej potestować kilka zestawień zębatek i wybrać to najbardziej
nam pasujące.Tu mam dwie uwagi. Pierwsza - nie stosujcie na zawodach ustawienia, którego wcześniej
nieprzetestowaliście!
Druga - na różnych trasach różne przełożenia będą optymalne.Na zawodach rallycross najczęściej stosuję
przełożenie 22/58, co wcale nie oznacza, że jest ono najlepsze.Niektórzy zawodnicy stosują nawet 25/55,
wszystko zależy od indywidualnych preferencji i ulubionegostylu jazdy.


Image

Coś dla ochłody - dodatkowy radiator zabezpieczy silnik przed nadmierną temperaturą.

W modelu warto także zamontować <b>ALUMINIOWY RADIATOR</b> na silnik. Zdecydowanie poprawia to
oddawanie ciepła i pozytywnie wpływa na żywotność i parametry silnika.

Image 

Standardowy układ kierowniczy niestety nie wytrzymuje ekstremalnych jazd po toruńskich oesach.
Dlatego myśląc o zwycięstwach, warto zaopatrzyć się w aluminiowe drążki kierownicze.Starty w wyścigach
skutecznie utrudniają standardowe drążki kierownicze. Po pierwsze, to mająspore luzy, a po drugie podczas jazdy na szutrowych nawierzchniach dostaje się pod nie pyłzwiększając opór w układzie kierowniczym.
Taka sytuacja kończy się tym, że model skręca raz w jednąraz w drugą stronę, a koła po skręcie nie wracają
do położenia neutralnego (na wprost). Lekarstwemna tę bolączkę są dwa zestawy części. Aluminiowe drążki
kierownicze osadzone na łożyskach idrążki kierownicze z regulacją zbieżności. Oba zestawy w połączeniu
z aluminiowymi zwrotnicami przednimipraktycznie eliminują wszelkie luzy. Montaż tych dwóch zestawów da nam świetne
i precyzyjne prowadzenie.

Została nam jeszcze jedna przeróbka, która nie wymaga żadnych nakładów finansowych.
Serwo w TT-01 jest zamontowane zbyt nisko i serwo-sawer trze tym sposobem o wanienkę. Wytarczy dorobić
z tektury,gumy, lub innego materiału jaki nam wpadnie w ręce, podkładkę pod serwo. Pamiętajmy też o tym,
aby nasz model był odpowiednio nasmarowany. Nie stosujcie lepkich smarów! Przyklei się do nich piach i wytrze
w ekspresowym tempie współpracujące elementy.To wszystko co jak na razie wymieniłem  w moim TT-01.

W następnym artykule przedstawię listę kolejnych modyfikacji którym warto poddać model TT-01.

A tyle to kosztuje.
1. Łożyska kulkowe - 70,00PLN
2. Zwrotnice przednie, aluminiowe - 55,00PLN
3. Radiator aluminiowy - 56,00PLN
4. Drążki kierownicze, aluminiowe - 283,00PLN

Tekst: Michał Sybilski